Renungan




Saturday, March 24, 2012

Teknik NabiMuhammad Membuat Demo Cara Kerja yang Betul

Sahabat Nabi Muhammad yang bernama Ammar bin Yasir melaporkam bahawa Nabi Muhammad pernah menghantar dia supaya menjalankan suatu urusan. Kemudian Ammar melakukan hadas besar, tetapi dia tidak mempunyai air bagi melakukan mandi wajib. Lalu dia pun mengguling-gulingkan badannya di atas pasir seperti haiwan ternak berguling-guling. Kemudian dia pergi berjumpa dengan Nabi Muhammad lalu dia menceritakan apa yang dilakukannya kepada beliau. Nabi Muhammad berkata, "Sebenarnya, cukuplah saudara melakukannya dengan tangan saudara sahaja, begini caranya." Kemudian beliau menepuk kedua-dua tapak tangannya ke pasir dengan sekali tepuk, lalu mengibaskannya. Kemudian beliau mengusapkan tangan kirinya ke tangan kanannya, selepas itu mengusap bahagian atas kedua tapak tangannya, dan kemudian mengusapi mukanya." - Catatan ini terdapat dalam koleksi hadith-hadith autentik Bukhari dan koleksi Muslim.

1. Hadith ini menunjukkan Nabi Muhammad membetulkan cara kerja yang tidak berapa betul.

2. Dalam peristiwa itu, Ammar bin Yasir terpaksa mandi wajib, tetapi tidak ada air. Jadi dia melakukan alternatif iaitu mandi dengan debu tanah.

3. Amar tidak tahu teknik melakukan mandi debu. Maka dia pun mencipta tekniknya sendiri.

4. Dalam peristiwa di atas Nabi Muhammad menjalankan tugas sebagai trainer yang mengajarkan teknik melakukan mandi debu.

5. Cara Ammar mandi debu itu adalah dengan berguling-guling di atas tanah berdebu. Kemudian dia pergi berjumpa Nabi Muhammad dan melaporkan teknik dia mandi debu itu.

6. Apabila Nabi Muhammad mendengar laporan Ammar, beliau tidak melakukan perkara-perkara berikut:

i. Tidak mengkritik teknik Ammar mandi debu itu.

ii. Tidak mengatakan teknik Ammar itu salah.

iii. Tidak mengatakan mandi debu Yassir itu tidak sah. Beliau cuma memberitahu Ammar bahawa ada teknik mandi debu yang lebih mudah.

iv. Tidak menuduh Yassir bodoh.

8. Nabi Muhammad kita berkata:

* "Apa hal kamu berguling-guling macam kambing mandi debu? Kah kah kah...."

* "Kenapalah engkau bodoh sangat!"

* "Ammar!... Ammar!.... Apalah nak jadi dengan kamu ini...."

* "Dari mana kamu belajar mandi junub macam itu?"

* "Orang macam kamu pun ada!...."

9. Nabi Muhammad hanya menerangkan teknik mandi debu yang lebih mudah dengan berkata:"Sebenarnya, cukuplah saudara melakukannya dengan tangan saudara sahaja, begini caranya."

10. Kemudian Nabi Muhammad melakukan demo teknik mandi debu supaya Ammar nampak bagaimana ia dilakukan.

11. Semasa melakukan demo itu Nabi Muhammd tidak berkata apa-apa. Dalam peristiwa di atas Nabi Muhammad menunjukkan cara melakukan demo yang betul, yakni semasa menjalankan demo tidak bercakap-cakap. Ini berbeza dengan amalan lazim di mana pendemo banyak bercakap semasa sedang melakukan demo.

SUMBER : http://hadithpsikologi.blogspot.com/